Kundsupport

Jag får liksom aldrig slut på de här historierna. Det blir väl så när man sysslat med något så länge. Jag arbetade i kundsupport på samma bolag under nästan 10 års tid. Det känns helt jävla galet. Mellan att jag var 20 och 30 satt jag och tog emot samtal i någorlunda samma syften. Mellan 70 och 80 samtal i snitt per dag i samma kundsupport år efter år.

Det kanske låter som att jag ångrar det? Så är absolut inte fallet. Det fanns stora fördelar med att arbeta i kundsupport. Nämligen dessa:

Kanonkollegor

Jag var väldigt nöjd med de personer som jag arbetade i kundsupporten med. Det var nog det bästa team jag någonsin varit i. Ja, kanske efter hockeylaget i P14 då. Vi var förstås oslagbara. Nu var det längesen jag träffade mina gamla kollegor men jag hoppas få återförenas någon gång. Kundsupporten var som att umgås med sina kompisar dagligen.

Lönen

Nu ska jag vara försiktig. Jag vet inte om kundsupport är välbetalt i största allmänhet så jag kan bara tala om min erfarenhet av saken. Lönen när jag själv arbetade i kundsupport var väldigt generös. Vi fick faktiskt mer betalt än någon annan jag kände i den åldern. Det var en viktig sporre till att fortsätta sitta i kundsupport.

Kontakt med människor

Sanna mina ord: Jag kommer aldrig att kunna ha ett jobb i vilket jag inte träffar människor. Mitt intresse för att hjälpa människor och tala med personer i olika ärenden var en viktig sporre under åren i kundsupport. Det var egentligen det perfekta jobbet att ha för en lösningsorienterad och människofokuserad person som jag. Det kanske låter lite högtravande att säga men vet ni vad: Då får det vara så.

Det var verkligen roligt att jobba i kundsupporten, nu när jag tänker efter. Särskilt roligt var det att vara verksam när det var roliga personer som ringde in. Det hände minst en gång per dag. Och någon gång i månaden kom det in ett samtal till kundsupport som fick hamna i boken. Jag och mina kollegor hade en bok där vi skrev ner de bästa historierna från kunder. Ja, naturligtvis var personen som ringde till kundsupporten inte namngiven.

Jag kan faktiskt dra en nu, så slipper ni fundera på vad för roliga historier om kundsupporten som jag talar om. Jag hade en man som ringde, en väldigt bestämd sådan. Han hade fått en påminnelsefaktura och jag försökte luska ut på vad. Jag kollade igenom systemet, frågade om fakturanummer osv utan att hitta något. Det gick inte.

Tillslut visade det sig att han fått fakturan från ett annat företag. Han tyckte dock att jag kunde ringa upp det företagets kundsupport och be dem att ta bort påminnelseavgiften. Det blev ett långt samtal och jag vägrade in i det sista.